Home Nederland Hoe Apple en TikTok Facebook in problemen brengen

Hoe Apple en TikTok Facebook in problemen brengen

49
0
hoe-apple-en-tiktok-facebook-in-problemen-brengen

Facebooks moederbedrijf Meta kan wel eens een zware tijd tegemoet gaan. Het aantal Facebookgebruikers neemt heel licht af, het verliest miljarden door een privacymaatregel van Apple en ook de dansjes die TikTok zo populair maken, zitten het bedrijf dwars.

Het concern waarschuwde analisten gisteravond dat de omzet de komende maanden wel eens kan tegenvallen. Het aandeel daalde nabeurs met meer dan 20 procent; beleggers zijn dus ongerust.

Nu is het zo dat Facebook al jaren kampt met problemen. Denk aan de Russische trollen, het dataschandaal met Cambridge Analytica of klokkenluider Frances Haugen die vorig jaar misstanden aan het licht bracht. Toch groeide het bedrijf vrolijk door. De vraag is nu of dat zo blijft. Drie ontwikkelingen zijn zorgelijk voor Facebook:

1. Minder dagelijkse gebruikers

Voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf neemt het aantal gebruikers dat dagelijks inlogt op Facebook af: met 1 miljoen, van 1,930 miljard naar 1,929 miljard. Het getal is zo klein, dat de top van het bedrijf het zonder moeite wist weg te poetsen in het persbericht en in het gesprek met analisten.

Daling aantal dagelijks actieve gebruikers op Facebook

Toch is het voor een bedrijf dat staat voor ongeremde groei pijnlijk. Zien we hier het plafond van Facebooks groei? Voor topman Mark Zuckerberg zal het geen verrassing zijn. Hij weet als geen ander dat Facebook geen eeuwig leven gegeven is. Hij kocht niet voor niets in 2012 Instagram, twee later WhatsApp en deed een poging om Snapchat over te nemen.

Een meevaller voor Zuckerberg is dat het aantal mensen dat maandelijks inlogt nog wel groeit, zij het langzaam. Er is óók lichte groei zichtbaar bij wat Meta de ‘familie van apps’ noemt, waar ook WhatsApp en Instagram bij zitten. De grote groei is er voor nu over de hele breedte echter wel uit.

2. Privacymaatregel van Apple

Als je voor het eerst een app op je iPhone opent, kun je niet om de melding heen. De app vraagt of die je mag volgen op andere websites en apps. Het is een anti-volgmaatregel die Apple afgelopen jaar introduceerde.

Het bedrijf wil zijn klanten zo naar eigen zeggen meer privacy bieden. Volgens onderzoeksbureau Flurry heeft wereldwijd 80 procent ‘nee’ gezegd op de volgvraag. Het gevolg is dat adverteerders veel minder goed weten wie ze bereiken via de apps van Meta. Dus geven ze hun geld elders uit, bijvoorbeeld bij Apple zelf.

Zo ziet de melding eruit (voorbeeld van Apple) Apple

Het is duidelijk dat Facebooks moederbedrijf hier flink last van heeft. De financieel topman waarschuwt dat de verliezen dit jaar kunnen oplopen tot 10 miljard dollar. Analist Eric Seufert schat in dat het bedrijf het afgelopen halfjaar ook zoveel geld heeft misgelopen als gevolg van de maatregel.

3. Concurrentie van TikTok

Toch is het grootste hoofdpijndossier voor Facebook niet de lichte gebruikersdaling of Apples privacymaatregel. Het is de mateloos populaire app TikTok, die kinderen, tieners en jongvolwassenen aantrekt. Precies de doelgroepen die het techconcern vreest kwijt te raken.

TikTok kopen is geen optie. Dus past Zuckerberg de strategie toe die hem ‘redde’ toen Snapchat werd gezien als de grote concurrent: de kern kopiëren. Meta wil in Instagram nóg nadrukkelijker inzetten op Reels. Het is de videofunctie in de app die – net als TikTok – een eindeloze stroom aan korte filmpjes biedt.

Reels moet op termijn net zoveel geld opleveren als de bekende tijdlijn en Stories. Zuckerberg is “optimistisch” dat dit zal gebeuren.

De Italiaanse TikTokker Yusuf Panseri neemt een video op AFP

TikTok is voor Zuckerberg ook belangrijk in een andere strijd, namelijk tegen overheden en toezichthouders. Zuckerberg gebruikt de Chinese app maar wat graag als signaal dat er wel degelijk concurrentie is, en dat het opbreken van zijn bedrijf dus niet nodig is. Hij houdt beleidsmakers voor dat als ze Meta té zwaar aanpakken, TikTok zijn plek wel eens kan overnemen.

Kantelpunt of rimpeling?

Facebook heeft al veel vaker te maken gehad met grotere en kleinere uitdagingen. Maar ook nu weer valt op dat het hier financieel weinig van merkt. De winst kwam vorig jaar omgerekend uit op 34 miljard euro, een toename van 37 procent, al was die in het laatste kwartaal wel wat lager dan een jaar eerder.

Ofwel: het bedrijf kan wel tegen een stootje en de ervaring leert tot nu toe dat het altijd opkrabbelt. De vraag is hoe lang die ‘magie’ blijft werken. De metaverse – de toekomstdroom van Zuckerberg – is immers nog ver weg.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here