Home Nederland Klokkenluider zegt dat Facebook Capitoolrellen heeft gevoed

Klokkenluider zegt dat Facebook Capitoolrellen heeft gevoed

12
0
klokkenluider-zegt-dat-facebook-capitoolrellen-heeft-gevoed

Facebook heeft een aantal beveiligingsmaatregelen te vroeg uitgeschakeld die de verspreiding van desinformatie moesten tegengaan bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen vorig jaar november. Het heeft er uiteindelijk toe geleid dat het Capitool op 6 januari van dit jaar werd bestormd, zegt een klokkenluider die zichzelf onthulde in het CBS-programma 60 Minutes.

De klokkenluider is Frances Haugen, de voormalige productmanager bij het sociale medium. De maatregelen werden volgens haar uitgeschakeld zodat het sociale medium meer geld kon verdienen.

Haugen zei dat een verandering van het algoritme in 2018 ertoe leidde dat er meer verdeeldheid tussen gebruikers van Facebook ontstond. Facebook paste dat algoritme niet meer aan omdat het zag dat gebruikers daardoor juist vaker terugkwamen op het sociale medium, waardoor er meer advertenties verkocht werden.

“Ik zag keer op keer dat er belangenconflicten waren tussen wat goed was voor het publiek en wat goed was voor Facebook”, zegt Haugen. “En Facebook koos steeds voor het eigen belang, zoals het verdienen van meer geld.”

Bekijk op Twitter een fragment van het interview bij 60 Minutes:

Facebook-bestuurder Nick Clegg zei bij CNN voorafgaand aan het interview met Haugen al dat hij de uitspraken over de beveiligingsmaatregelen verwachtte. Hij noemde de beweringen “belachelijk” en voerde aan dat Facebook vorig jaar miljarden nepaccounts verwijderde.

Hij stelt dat een sociaal medium niet in staat is de polarisatie tussen bevolkingsgroepen die al plaatsvindt nog verder te vergroten. De verantwoordelijkheid voor de opstand van 6 januari lag “duidelijk bij mensen die aanzetten tot geweld en dat nog verder aanmoedigden, inclusief toenmalig president Trump”, zei Clegg.

Haugen werkte ongeveer twee jaar als productmanager bij Facebook. Daarvoor had ze vergelijkbare functies bij andere techbedrijven als Google, Pinterest en Yelp. In het exclusieve interview zei ze dat ze veel van de problemen bij Facebook ook heeft waargenomen bij andere socialemediabedrijven, maar dat het “bij Facebook substantieel erger was dan alles wat ik eerder heb gezien”.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here