Home Suriname Suezkanaal: Schade door blokkade $ 9,6 miljard per dag

Suezkanaal: Schade door blokkade $ 9,6 miljard per dag

47
0
suezkanaal:-schade-door-blokkade-$-9,6-miljard-per-dag

foto

Een satellietbeeld toont de positie van de Ever Given in het Suezkanaal. (Foto: CNES2021)


Het gestrande Ever Given-megacontainerschip in het Suezkanaal houdt naar schatting US$ 9,6 miljard aan goederen per dag vast. Volgens scheepvaartgegevens komt dit neer op US$ 400 miljoen per uur in de handel langs de waterweg, die een essentiële doorgang is tussen oost en west.



Gegevens van scheepsexpert Lloyd’s List schatten het westwaartse verkeer van het kanaal op ongeveer US$ 5,1 miljard per dag en het dagelijkse verkeer in oostelijke richting op ongeveer US$ 4,5 miljard.

Ondanks pogingen om het schip dat dinsdag vastliep te bevrijden, kan het weken duren voordat het vaartuig vlot getrokken kan worden, zeggen experts.

De Ever Given van het Taiwanese bedrijf Evergreen Marine, heeft de lengte van vier voetbalvelden en is één van ’s werelds grootste containerschepen. Het schip van 200.000 ton kan 20.000 containers vervoeren.

De blokkade veroorzaakt enorme files van andere schepen die door het Suezkanaal proberen te varen. Het kanaal, dat Afrika van het Midden-Oosten en Azië scheidt, is één van de drukste handelsroutes ter wereld, waar ongeveer 12% van de totale wereldhandel doorheen gaat.

Volgens de trackinggegevens van Lloyd’s List wachten er meer dan 160 schepen aan beide uiteinden van het kanaal. Dit zijn onder meer 41 bulkcarriers en 24 crude tankers. Naast olie bestaat het zeevervoer grotendeels uit consumentenproducten zoals kleding, meubels, fabricagecomponenten en auto-onderdelen.

“We horen nu berichten dat rederijen hun schepen beginnen om te leiden rond het zuidelijkste puntje van Afrika, Kaap de Goede Hoop, wat ongeveer 5.600 kilometers aan de reis en tot 12 dagen toevoegt”, zegt Guy Platten, de secretaris-generaal van de International Chamber of Shipping. Volgens hem zit het schip “hard vast aan de grond’. Het bevrijden van het schip van de oever duurt veel langer en is ingewikkelder dan aanvankelijk werd verwacht, vertelt hij.

Platten voegt eraan toe dat er “enkele grote reële effecten op de toeleveringsketen zouden zijn”, en legde uit dat de consumenten uiteindelijk de kosten zouden dragen.

De Ever Given zou begin april in de haven van Felixstowe aankomen.

‘Te groot?’

Containerschepen zijn in het afgelopen decennium bijna in omvang verdubbeld naarmate de wereldhandel toeneemt, waardoor het veel moeilijker wordt om ze te verplaatsen als ze vastlopen.

“Wat denken we? Zijn schepen te groot geworden? Containers die overboord worden gegooid, vertragen de doorvoer vanwege opstoppingen in de terminal en laten we de lange rij schepen in veel havens niet vergeten die wachten op een ligplaats”, aldus Jon Monroe, die zijn eigen havenadviesbureau over zeevervoer leidt.

BIMCO, een internationale scheepvaartvereniging, zegt dat de vertragingen alleen maar zullen toenemen en de bevoorrading zullen beïnvloeden. “Voor elke dag vertraging denk ik dat het twee dagen zal duren om de vertragingen ongedaan te maken”, zegt Alan Baer, ​​president van logistiek dienstverlener OL USA. “Op dit moment zorgt drie dagen voor zes dagen aan voortdurende vertragingen. Ik weet niet zeker of dit een perfecte formule is, maar het zal dichtbij komen”, zei hij tegen de BBC.

Naast het vertragen van duizenden containers geladen met consumptiegoederen, houdt het gestrande schip ook lege containers vast die nodig zijn voor de export.

80% meer schepen dan vorig jaar wachten in en rond het Suezkanaal om te varen door de waterweg die de Middellandse Zee verbindt met de Rode Zee. Het kanaal is de kortste zeeverbinding tussen Azië en Europa.

Als de vertragingen kort zijn, zullen de meeste bedrijven de extra vertraging in transittijden opvangen. Maar bergingsfunctionarissen zeiden dat de congestie dagen of zelfs weken zou kunnen duren Voor de wereldwijde toeleveringsketens die al onder druk staan ​​door de Covid-19-pandemie, is dit weer een klap.

Sommige bedrijven zullen overwegen vervangende goederen te in te vliegen voor producten met een hogere waarde, of deze per trein te vervoeren.

Twee grote rederijen, Maersk en Hapag-Lloyd, zeiden dat ze mogelijkheden onderzoeken om het Suezkanaal te vermijden.

De Egyptische Suez Canal Authority (SCA) zei dat het er alles aan deed om het schip weer te vlot te krijgen met sleepboten, baggerschepen en zwaar grondverzetmaterieel.

Kitack Lim, secretaris-generaal van de Internationale Maritieme Organisatie, zei: “Ik ben me bewust van de implicaties van de tijdelijke sluiting van het kanaal, en ik vraag om geduld van belanghebbenden in de hele toeleveringsketen, aangezien iedereen eraan werkt om ervoor te zorgen dat het schip, zijn bemanning , zijn lading en het milieu beschermd blijven. “