Home Suriname Suezkanaal: Miljoenen dollars claims voor eigenaar schip

Suezkanaal: Miljoenen dollars claims voor eigenaar schip

62
0
suezkanaal:-miljoenen-dollars-claims-voor-eigenaar-schip

foto

Werknemers werken naast een containerschip dat werd geraakt door harde wind en dat is vastgelopen in het Suezkanaal, Egypte. (Foto: Suez Canal Authority)


De eigenaar en verzekeraars van één van ’s werelds grootste containerschepen die vastzit in het Suezkanaal worden geconfronteerd met claims van miljoenen dollars. Zelfs als het schip snel weer vlot gaat, zullen de claims komen.

De 400 meter lange, 224.000 ton zware Ever Given liep dinsdagochtend aan de grond nadat de kapitein het vermogen om het schip te sturen had verloren te midden van harde wind en een stofstorm, zei de Suez Canal Authority (SCA) in een verklaring. De blokkade door het schip dreigt de wereldwijde scheepszendingen dagenlang te verstoren. Ook vandaag is het niet gelukt het schip vlot te krijgen. Het schip, dat wordt geëxploiteerd door het Taiwanese transportbedrijf Evergreen Marine maar de Ever Given heet, ligt momenteel schuin over de waterweg ingeklemd.

De blokkade zorgt voor lange files in de vaarweg, met meer dan 150 schepen die momenteel in het gebied wachten om te passeren.

Ongeveer 12% van de wereldhandel loopt via het kanaal, dat de Middellandse Zee met de Rode Zee verbindt en de kortste zeeverbinding tussen Azië en Europa vormt.

Een alternatieve route, rond Kaap de Goede Hoop op het zuidelijkste puntje van Afrika, kan twee weken langer duren.

GAC, een in Dubai gevestigd maritiem dienstverlenend bedrijf, zei dat de autoriteiten nog steeds bezig waren om het schip te bevrijden.

De eigenaar van het schip, de Japanse firma Shoei Kisen KK, en zijn verzekeraars kunnen te maken krijgen met claims van de SCA voor inkomstenderving en van andere schepen waarvan de doorvaart is verstoord, aldus verzekeraars en makelaars. “Alle wegen leiden terug naar het schip”, zegt David Smith, hoofd scheepvaart bij verzekeringsmakelaar McGill and Partners.

Containerschepen van deze omvang zijn waarschijnlijk verzekerd voor schade aan de romp en machines van US$ 100 tot US$ 140 miljoen, zeggen verzekeringsbronnen. Het schip was verzekerd op de Japanse markt, zeiden twee van de bronnen. De kosten van de bergingsoperatie worden ook gedragen door de casco- en machineverzekeraar.

“Het is in potentie de grootste ramp met een containerschip ooit ter wereld zonder dat er een schip knalt”, zei een scheepsadvocaat, die niet bij naam werd genoemd.

Martijn Schuttevaer, woordvoerder van het Nederlandse maritieme dienstverlener Boskalis, vertelde Reuters dat dochteronderneming Smit Salvage was ingehuurd om te helpen bij de operatie. Een team van ongeveer 10 mensen gaat naar Egypte.

De blokkade van het Suezkanaal heeft grote gevolgen voor de toeleveringsketen.

Leveringsketen

Bovendien zullen eigenaren van de lading aan boord van het schip en op andere schepen die vastzitten in het kanaal waarschijnlijk een claim indienen bij de aansprakelijkheidsverzekeraar van het schip voor verliezen aan bederfelijke goederen of gemiste leveringstermijnen, aldus de bronnen.

“Als je een constante rijvorming van schepen hebt, zijn er enorme problemen met de toeleveringsketen”, zegt Marcus Baker, Global head, Marine and Cargo bij verzekeringsmakelaar Marsh.

UK P&I Club zei in een verklaring per e-mail aan Reuters dat het de beschermings- en schadeverzekeraar was voor de Ever Given, maar weigerde verder commentaar te geven. Dit verzekeringssegment dekt schepen tegen schade- en letselclaims.

Het grootste deel van die verzekeringsclaims zal dan waarschijnlijk worden herverzekerd via een programma dat wordt beheerd door de bredere International Group of P&I Clubs, zei Smith van McGill.

Ten noorden van de Ever Given werden minstens 30 schepen geblokkeerd en drie in het zuiden, zeiden lokale bronnen. Er waren ook enkele tientallen schepen te zien die gegroepeerd waren rond de noordelijke en zuidelijke toegangen tot het kanaal.

Analysebedrijf Kpler zei dat meer dan 20 olietankers die ruwe en geraffineerde producten vervoeren, werden getroffen door de verstoringen.

Rahul Khanna, Global head of Marine Risk Consulting bij Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), zei dat er ook claims kunnen zijn voor schade aan het kanaal. Foto’s die door de SCA werden gedeeld, toonden een graafmachine die aarde en steen verwijderde van de oever van het kanaal rond de boeg van het schip.

Aardingen zijn volgens AGCS de meest voorkomende oorzaak van scheepsincidenten in het kanaal, met 25 in de afgelopen 10 jaar.

Het is echter onwaarschijnlijk dat verzekeraars te maken zullen krijgen met claims wegens morsen in het kanaal. Bernhard Schulte Shipmanagement, de technische beheersmaatschappij van het schip, zei dat er geen meldingen van vervuiling waren.