Home Suriname Socialbeing voor online lessen VOS-scholen

Socialbeing voor online lessen VOS-scholen

14
0
socialbeing-voor-online-lessen-vos-scholen

foto

Waarnemend directeur Algemeen Vormend Onderwijs, Yuro Dipotaroeno (l) en Alexander Kafiluddin, oprichter van socialbeing.com. (Foto: René Gompers)


Vanaf maandag kunnen leerlingen van VWO en Havo online naar school. Op www.socialbeing.com kunnen zij lessen volgen, huiswerk en toetsen maken, met elkaar en met onderwijzers chatten. Socialbeing is opgericht door de jonge ondernemer Alexander Kafiluddin. Dit platform en het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur zijn een samenwerking aangegaan om het onderwijs op VOS-niveau (vooral tijdens deze Covid-19-pandemie)  te helpen garanderen.



Kafiluddin heeft Socialbeing opgericht in 2011 toen hij 13 was. De website die begonnen was als een sociaal netwerk gericht op de Surinaamse markt, is ondertussen uitgegroeid tot een sociaal educatief platform: naast het gezellig online bezig zijn is er nu ook een professioneel netwerk voor onderwijs. In 2017 is een proefproject gedraaid met zeven VOS- scholen. Zaken zijn versneld door de Covid-19-pandemie die afstandsonderwijs noodzakelijk heeft gemaakt. SocialBeing heeft de afgelopen jaren op het gebied van ‘online education’ een behoorlijke voorsprong en ervaring opgebouwd.

Waarnemend directeur Algemeen Vormend Onderwijs, Yuro Dipotaroeno, is enthousiast over de ontwikkeling. “Toen we de pilot draaiden was Alexander nog geen 20. En dit is precies wat we bedoelen met ‘jong talent ontdekken’. De pilot is overigens goed verlopen. En nu met de Covid-19-pandemie hebben we besloten samen te werken. Dit moet meer bekendheid krijgen.”  

Er is behoorlijk wat activiteit tijdens het gesprek op het hoofdkwartier van SocialBeing aan de Elizelaan. In een ruimte wordt data verwerkt, in een andere kamer worden workshops voorbereid om studenten en leraren wegwijs te maken op het platform, en in een studio worden op professionele wijze video’s van lessen opgenomen. De crew bestaat voornamelijk uit jonge mensen.

“De lessen zijn digitaal en de leerkracht kan vanaf het platform lesgeven,” licht Kafiluddin toe. “Dit houdt in dat zij net als in een fysieke klas met verschillende documenten als examenwerkjes en presentaties kunnen werken. Ze kunnen toetsen afnemen en cijfers geven. Er zijn tal van communicatiemogelijkheden ingebouwd om de lessen te verzorgen en aangenaam te houden.”

“Het verschil met andere platformen is dat dit een Surinaams product is, gesneden op maat voor de Surinaamse situatie,” merkt Kafiluddin op. “Andere platformen hebben dat niet. Bij ons bijvoorbeeld is het gemakkelijker om wijzigingen (in het onderwijsproces) door te voeren als dat nodig is. Dat kunnen de (buitenlandse) platformen niet.”

Het overgroot deel van de 20 VWO- en HAVO-scholen heeft workshops gekregen. Socialbeing is nog bezig al deze scholen aan het netwerk te verbinden. Voor al de 20.000 leerlingen en 1.900 leerkrachten wordt er een account aangemaakt waarmee ze kunnen inloggen. “Alleen deze groep krijgt toegang tot het onderwijsnetwerk,” benadrukt Kafiluddin. “Dit is ook voor de veiligheid. De leerlingen kunnen ook met elkaar chatten. Ook met de juf. In een groep kan ook.”

“Het online onderwijs is niet verplicht,” benadrukt Dipotaroeno. “Niet alle leerlingen hebben toegang tot internet of een laptop. Het ministerie drukt daarom scholen op het hart om voor zover zij kunnen die mogelijkheden te creëren voor die leerlingen, zodat ze wel meekunnen. De komende week wordt de mobiele versie van SocialBeing gelanceerd kondigt Kafiluddin aan. “De meeste studenten hebben wel een smartphone. Met de app kun je misschien nog niet zoveel als op een laptop of desktop, maar je kunt alvast mee.”

Het Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur streeft ernaar om leerlingen en leerkrachten binnenkort via een landelijk programma te voorzien van een laptop tegen een betaalbare prijs. Met de telecomproviders worden gesprekken gevoerd, zodat zij ook inkomen om afstandsonderwijs mogelijk te blijven maken.

René Gompers