Home Suriname Sewdien maait gras onder voeten Cevihas-protest weg

Sewdien maait gras onder voeten Cevihas-protest weg

19
0
sewdien-maait-gras-onder-voeten-cevihas-protest-weg

foto

Werknemers van Cevihas laten hun misnoegen blijken op het ministerie van LVV. (Foto’s: René Gompers)


Sail NV heeft “om te overleven en om arbeidsplaatsen veilig te stellen” gevraagd aan het ministerie van Landbouw, Veeteelt en Visserij (LVV) dat visvaartuigen met ‘red snapper’ ook zaken bij hem komen doen.  Hierover is op het ministerie met de president-commissaris van Cevihas NV, Joel Domini, vergaderd. Minister Prahlad Sewdien van LVV heeft met zijn mededelingen nadat hij een petitie van Cevihas-medewerkers, het personeel verrast.

Sinds 2009 zijn buitenlandse vissers verplicht om hun vangst bij Cevihas te leveren. De bond en werknemers stellen dat door het besluit van de LVV-bewindsman 40 procent van de inkomsten komt weg te vallen.

Minister Sewdien heeft pas nadat journalisten hebben gevraagd waarom het besluit is genomen, de reden uitgelegd. “Sail is ook aandeelhouder van Cevihas,” stelt hij. “Sail zit in moeilijk vaarwater. Dus heeft ze gevraagd, om in haar eigen behoefte te voorzien voor verwerking, of boten bij haar mogen aanlanden.” Sewdien heeft vorige week Sail NV  toestemming verleend “om red snapper-vaartuigen toe te laten om aldaar aan te landen en hun vangsten te lossen voor de verdere verwerking.”

Sewdien merkt op dat het besluit praktisch voordeliger is omdat vanaf de monding Sail NV veel dichterbij is dan Cevihas. “Lossen bij Cevihas en dan weer over de weg brengen naar Sail…dat zijn een paar extra handelingen erbij en snapper is een vissoort dat je zo min mogelijk ‘handling‘ moet geven. Dus vandaar dat ze (Sail) gevraagd hebben. Ze hebben een haven en  ze hebben een douane faciliteit. In het verleden hebben boten uit Venezuela en Brazilië daar aangemeerd. Nogmaals, het is niet om Cevihas tekort te doen.”

De Cevihas-medewerkers hebben in de petitie aangegeven dat de ruim 80 visvaartuigen van Deep Sea Atlantic hun haven niet meer zullen aandoen en dat hierdoor 40 procent van hun inkomsten zal wegvallen. Sewdien stelt dat Deep Sea Atlantic “een beetje onterecht” wordt genoemd.  “Ik weet ook niet waar die 40 procent vandaan komt,” merkt hij op. Hij voegt eraan toe dat er “maar een fractie” van de boten die bij Cevihas landen nu bij Sail NV zaken gaan doen.  

“Sail heeft een aantal boten kunnen contracteren om op hun vergunningen voor hen te vangen. Die boten mogen aanlanden bij Sail. Dat is het enige. Maar daar ze ook een douane faciliteit hebben, heb ik gezegd van ‘ok, waarom niet?’. Als dat je helpt te overleven en arbeidsplaatsen daar veilig te stellen…dan doen we dat. Maar als er bezwaren zijn, moeten we kunnen praten. Altijd. We zijn daar open voor. Beide bedrijven vallen onder mijn verantwoordelijkheid.” Sail is voor 25 procent aandeelhouder van Cevihas.

De minister heeft ook klachten gehad van buitenlandse vissers, met name de Venezolaanse, over Cevihas. Door deze klachten willen de Venezolanen geen zaken meer doen met Cevihas, merkt de minister op. Maar deze klachten zijn niet de basis voor het besluit, benadrukt Sewdien. Hij laat deze zaak, en andere misstanden die bij Cevihas zijn geconstateerd, onderzoeken.

De werkers wilden ook weten waarom niet eerst met Cevihas is afgestemd. “Ik heb met uw huidig president-commissaris hierover, hier een meeting  gehad,” deelde Sewdien hen mee. Vakbondsleider Dayanand Dwarka en de medewerkers reageerden verbaasd: “Maar dat is niet bekend bij ons…”

René Gompers